به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دارالقرآن نور شمال فارس، مراسم روضه و عزاداری ایام آخر ماه صفر، به مدت سه شب، همراه با سخنرانی و مداحی و... در منزل استاد ضیائی برگزار شد. 

آنچه مردم آن را روضه خانگی می‌نامند، همان اقامه عزاست. همان نکته‌ای که نقش ویژه‌ای در انتقال فرهنگ حسینی داشته است. همان امری که به زنده نگه داشتن نهضت عاشورا منجر شده است. حفظ آن در عرصه‌های متفاوت اجتماع است.

گرچه این روزها برپایی روضه‌های خانگی، نسبت به گذشته کمی کمرنگ شده است. ولی هنوز خانه‌هایی هستند که روضه خانگی برگزار می‌کنند.

این در حالی است که بزرگان و علما به برگزاری روضه خانگی تأکید فراوان داشتند. برگزاری روضه‌های خانگی باعث افزایش رزق و روزی، ترویج سبک زندگی اسلامی، آگاه شدن از مشکلات دیگران و رفع گرفتاری آنها و... می‌شود.

 

تاریخچه مشخصی درباره رواج روضه های خانگی در ایران وجود ندارد، اما آنچه مشخص است اینکه خاندان اهل بیت(ع) از پایه گذاران این سنت بوده اند. از این رو می توان مجالس عزای حضرت زینب(س) و ام البنین(س) را از اولین مجالس اقامه عزای زنانه نام برد. در طول تاریخ به ویژه زمانی که رضاخان برگزاری مجالس عزاداری در مساجد و تکایا را ممنوع کرد، مردم بیشتری به روضه های خانگی روی آوردند.

 

 

 

 

آشنایی و انس کودکان با اهل بیت‌ علیه‌السلام در روضه‌های خانگی

در روضه‌های خانگی فرزندانمان از کودکی می‌آموزند که چگونه با اهل بیت ‌علیه السلام ارتباط یرقرار کنند و به صورت غیرمستقیم مسائل دینی را به آنها آموزش می‌دهیم. همچنین در خانه‌هایی که مراسم روضه برگزار می‌شود، کودکان با کمک در برگزاری و پذیرایی از مهمانان در لذت پذیرایی از عزاداران اهل بیت علیه‌السلام شریک شده و روحیه مسئولیت پذیری در آنها تقویت می‌شود. پیشنهاد می‌کنیم حتما قبل از شروع مراسم برای کودکتان از ثواب کار کردن برای عزاداران بگویید و به آنها بگویید که حتی جفت‌کردن کشف عزاداران امام حسین علیه‌السلام هم ثواب زیادی دارد. بی‌شک یکی از خاطرات خوبی که فرزندتان بعدها در جوانی از آن یاد می‌کنند، همین مراسم روضه‌های خانگی است.

 

 

 

 

 

انتهای پیام/