:.. پایگاه اطلاع رسانی دارالقرآن نور شمال فارس..:

۱۶ مطلب در بهمن ۱۴۰۰ ثبت شده است

جشن تکلیف ادبستان قرآنی مبین (تصاویر سری سوم)

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دارالقرآن نور شمال فارس، مراسم جشن تکلیف دانش آموزان ادبستان قرآنی مبین (وابسته به دارالقرآن نور شمال فارس) امسال، به شیوه ای متفاوت از سال های گذشته برگزار شد. مربیان و مسئولین این مدرسه قرآنی، با حضور در منازل هر کدام از دانش آموزان، و اهدای هدایا، جشن عبادت و بندگی را به دانش آموزانی که امسال به سن تکلیف رسیده اند تبریک گفتند.

 

گزارش تصویری این برنامه را مشاهده نمائید. (تصاویر سری سوم) (49)

جهت ذخیره عکس مورد نظر، پس از راست کلیک بر روی آن عکس، گزینه (Save Image as) را انتخاب نمائید.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰

جشن تکلیف ادبستان قرآنی مبین (تصاویر سری دوم)

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دارالقرآن نور شمال فارس، مراسم جشن تکلیف دانش آموزان ادبستان قرآنی مبین (وابسته به دارالقرآن نور شمال فارس) امسال، به شیوه ای متفاوت از سال های گذشته برگزار شد. مربیان و مسئولین این مدرسه قرآنی، با حضور در منازل هر کدام از دانش آموزان، و اهدای هدایا، جشن عبادت و بندگی را به دانش آموزانی که امسال به سن تکلیف رسیده اند تبریک گفتند.

 

گزارش تصویری این برنامه را مشاهده نمائید. (تصاویر سری دوم) (48)

جهت ذخیره عکس مورد نظر، پس از راست کلیک بر روی آن عکس، گزینه (Save Image as) را انتخاب نمائید.

 

 

 

 

 

 

 

 

 



 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰

جشن تکلیف ادبستان قرآنی مبین (تصاویر سری اول)

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دارالقرآن نور شمال فارس، مراسم جشن تکلیف دانش آموزان ادبستان قرآنی مبین (وابسته به دارالقرآن نور شمال فارس) امسال، به شیوه ای متفاوت از سال های گذشته برگزار شد. مربیان و مسئولین این مدرسه قرآنی، با حضور در منازل هر کدام از دانش آموزان، و اهدای هدایا، جشن عبادت و بندگی را به دانش آموزانی که امسال به سن تکلیف رسیده اند تبریک گفتند.

 

گزارش تصویری این برنامه، در تاریخ 8 بهمن، 1400 را مشاهده نمائید. (تصاویر سری اول) (43)

جهت ذخیره عکس مورد نظر، پس از راست کلیک بر روی آن عکس، گزینه (Save Image as) را انتخاب نمائید.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰

سوره مبارکه یاسین

برای نمایش مطلب باید رمز عبور را وارد کنید

رسانه و ویژگی‌های سنی

 

رسانه و ویژگی‌های سنی

دسته بندی سه دوره هفت ساله

با توجه به تألیفاتی که در زمینه تعلیم و تربیت وجود دارد مهمترین مرحله بندی در مباحث تربیتی بر اساس رشد بوده و در این نوشتار نیز به بیان آن و ویژگی‌های مختلف در هر مرحله اکتفا می‌کنیم:

  1. مرحله‌ی نخست؛ مرحله‌ی کودکانه
  2. مرحله‌ی دوم؛ مرحله‌ی نوجوانی
  3. مرحله‌ی سوم؛ مرحله‌ی پیشا جوانی

 

البته هر یک از این مراحل به مراحل ریزتری بر اساس نتایج به دست آمده از روانشناسی رشد قابل تقسیم است. گفتنی است این تفکیک با تطبیق ویژگی‌های ذکر شده در مطالعات تربیت اسلامی با دیگر منابع صورت می‌گیرد.

این نام‌گذاری از برخی روایات مربوط اخذ شده و اشاره به وضعیت غالب متعلم و متربی (والد و فرزند) در این سنین دارد و تقریبا؛ مرحله‌ی اول با کودکی، مرحله‌ی دوم با نوجوانی و مرحله‌ی سوم با آستانه‌ی جوانی مقارن است.

 

ویژگی‌های عمومی 1 تا 7 سال:

این مرحله با تولد و پانهادن انسان به دنیایی که با جهان درونِ رحم بسیار متفاوت است آغاز میشود. گرچه کودک نیز مانند جنین هنوز عمدتاً از محیط تأثیرپذیر است، اما با تغییر بارزی که در محیط اطراف او صورت میگیرد، حوزه‌ی تأثیرپذیری او نیز بسیار متحول می‌شود. چشم و گوش و سایر ابزارها و قوای شناختی که از پیش برای کودک مهیا شده است، اینک مجال می‌یابند که از محیط جدید کسب اطلاع کنند؛ اطلاعات و شناخت‌هایی که وسیله‌ای برای رشد و تعالی حقیقی کودک در مراحل بعد است.

 

در واقع انسان، برخلاف موجوداتی که واکنش‌هایشان به محیط پیرامون خود صرفاً بازتابی یا غریزی است، دارای انتخاب آگاهانه است. اما این انتخاب، نیازمند تکرار، تمرین و کسب تجربه است و مرحله‌ی کودکی مجالی است که طی آن نوزاد آدمی ضمن فعالیت‌های آزاد یا هدایت شده‌ی خویش و از طریق تجربه‌های متعدد و متنوع، امکانات ذاتی خود را از قوه به فعل در می‌آورد.

 

 

در این مرحله کودک اقدام به ایجاد ارتباط حسی با خارج و برای شناخت محیط پیرامون خود تلاش میکند. او با کنجکاوی اقدام به مشاهده و پرسش در طبیعت می‌نماید و همزمان، سعی میکند با جهان و انسان‌های اطراف خود ارتباط برقرار کند.

در این دوره علاوه بر استفاده‌ی کودک از حس خود برای شناخت محیط اطراف، «رمز» و «نماد» نیز دارای اهمیت است. در این دوره به جهت گسترش تجهیزات ذهنی، جنبه‌های تجسمی گسترش پیدا می‌کند. تجهیزات ذهنی‌ای که کودک در این دوره به آن مجهز می‌شود عبارتند از:

زبان یا کنش علامتی: به خزانه لغات افزوده می‌شود، در نتیجه کودک قادر به فعالیت رمزی می‌گردد. زبان آموزی از اولین لوازمی است که در جهت ایجاد ارتباط با همنوع در انسان شکل می‌گیرد.

شکل گیری فعالیت‌های رمزی: کودک قادر می‌گردد از فعالیت‌های نمادی استفاده کند و از این طریق، آنچه را که آرزو دارد و یا نسبت به آن رغبتی دارد برآورده می‌کند. آگاهی کودک در این دوره از انحصار در عالم درون، به ادراک حسی از جهان بیرون و سپس تخیل و تامل درونی گسترش می‌یابد و قابلیت نمادگذاری برای امور خیالی به صورت بازی و توانایی سخت گفتن و ارتباط کلامی با هم سالان نمودار می‌شود.

 

تصویر ذهنی: طرحواره‌هایی (روان بنه) هستند که قبلا برون سازی شده اند و حالا در خدمت درون سازی درآمده اند. تصاویر ذهنی، بازنمایی‌هایی از اشیا و رویدادهای گذشته هستند که در ذهن کودک نقش می‌بندند. در این دوره فعالیت‌هایی ظهور می‌یابند تا تعامل کودک با محیط شکل بگیرد. این تعامل در نهایت منجر به سازگاری میشود؛ سازگاری از طریق کسب تجربه، تمرین تعامل با دیگران از راه بازی و تقلید و نیز شکل گیری عادات محقق می‌شود.

تقلید در غیاب الگو: عبارت است از توانایی تقلید، حتی زمانی که الگو قابل مشاهده نباشد.

تخیل: درک نکردن موقعیت دقیق و روابط محسوسات با یکدیگر، نداشتن قابلیت ذهنی برای ادراک امور نامحسوس، نبودن رویکرد انتقادی به شناخت ‌ها و باورها، تمییز ندادن خوب و بد واقعی

 

ویژگی‌های عمومی دوره 7 تا 14 سال

این دوره، اطاعت نام گرفته است.

در این دوره کودک آمادگی پیدا می‌کند برای درک قواعد و مقررات و گرایش او به فرمان برداری و اطاعت، پذیرفتن قوانین و مقررات، میل به فعالیت، گرایش به روابط اجتماعی و کار دسته جمعی، قوت می‌گیرد.

همچنین از جهت رفتاری کودک متوجه زندگی اجتماعی و خواست‌های دیگران، ماجراجویی، فراگیری موثر و تلاش و کار می‌شود.

کودک قادر به تشخیص خوب از بد و سود از زیان یا سن تمیز است. کودک می‌تواند در این بازه دارای «تفکر نسبی» باشد، او به دوره قل رسیده است و کم کم به این درک می‌رسد که چیزها همیشه سیاه و سفید یا درست و غلط نیست. تفکر نسبی از تقسیم بندی تا سطوح عینی و انتزاعی گسترده می‌شود.

 

ریزدوره‌ی 8 تا 9 سال

در این بازه سنی توانایی عملیات عینی به صورت ردیف کردن و طبقه بندی کردن را به دست می‌آورند. در ادامه «نگهداری ذهنی در این دوره شکل می‌گیرد. نگهداری ذهنی یعنی درک ثبات کمی اجسام و ثبات ویژگی‌های فیزیکی و هندسی آن ‌ها علی رغم تغییر شکل. ظرفیت  نگهداری ذهنی بر پایه برگشت پذیری استوار است. توانایی فکر کردن به یک رشته مراحل و بعد تغییر دادن جهت به صورت ذهنی و برگشتن به نقطه آغاز در این بازه حاصل می‌گردد و تفکر کودک بسیار منطقی‌تر و انعطاف پذیر‌تر است. این بدان معنا نیست که این عملیات می‌تواند به صورت کاملا انتزاعی صورت بگیرد بلکه باید در مقابل چشمان کودک و کاملا عینی باشد. از این روی تکنیک‌های پیچیده‌ی روایتی توسط کودک در این بازه درک نمی‌شود و روایت‌های ساده برای آن ‌ها مفید‌تر و قابل فهم‌تر است.

ریز دوره‌ی 10 تا 12 سالگی

کودکان در این بازه‌ی سنی وارد دوره تفکر انتزاعی می‌شوند. آن‌ها می‌توانند به راه‌های جایگزینی که در حال حاضر حضور ندارند فکر کنند. آن ‌ها در این بازه سنی می‌توانند چندین سیر داستانی را دنبال کنند و نیت افراد را بخوانند.

ریز دورة 13 تا 14 سال

کودکان در این بازه‌ی سنی مفاهیم چکیده را درک می‌کنند. به آن معنا که امکان دارد بتوانند از جملات قصار یا ضرب‌المثل‌ها آموزه‌هایی به دست آورند. همچنین توانایی فرض کردن موقعیت‌هایی که فرضی هستند را هم دارند. ازاین‌رو نوجوانان در این سن می‌توانند عمیقاً فکر کنند و با سؤالات اخلاقی مواجه شوند.

 

 

نوجوانان در این سن به‌طور فزاینده‌ای از احساسات خود آگاه هستند و تمایل دارند بیشتر با خود خلوت کنند. نوجوانان بیش‌ازپیش با سؤالات اخلاقی مواجه هستند.

نوجوانان در مرحله‌ی عملیات صوری، طبق عملیات ذهنی عمل می‌کنند و برای فکر کردن لازم نیست اشیا و رویدادهای عینی وجود داشته باشد بلکه آن ‌ها از طریق تامل درونی به قواعد منطقی کلی تری پی می‌برند.

نوجوانان سعی می‌کنند برای مسائل فرضیه‌هایی ارائه دهند و بر اساس آن ‌ها استدلال می‌کنند. آن ‌ها از احتمالات شروع می‌کنند تا به واقعیت برسند.

نوجوانان از طریق گزاره ‌ها و جمله ‌ها به منطق قضایا پی می‌برند. این امر بدون مراجعه به حالت عینی مسائل رخ می‌دهد. نوجوانان همچنین قادر می‌گردند بین روابط قضایا با یکدیگر رابطه برقرار کنند.

 

ویژگی‌های عمومی 14 تا 21 سال  (15 تا 17 سال)

شرایط و ویژگی‌های این مرحله به دو دسته تقسیم می‌شوند: دسته‌ی اول شرایط عمومی است که تقریباً برای همه به طور مساوی اتفاق می‌افتد و دسته‌ی دوم، شرایطی است که بسته به تفاوت نوع یا زمان بروز استعدادها و ظرفیت‌ها، به طور متفاوت ظاهر می‌شود. برای مثال، شرایط ویژه‌ی دختران و پسران در این دوره تفاوت‌هایی دارند. سن بلوغ جسمی و جنسی دختران و پسران متفاوت است و همچنین، بلوغ بینشی و گرایشی دختران عموماً زودتر از پسران فرا می‌رسد و به همین جهت در دین اسلام، سن تکلیفی دختران، قبل از سن تکلیفی پسران است.

 

همچنین با شکوفایی نسبی استعدادها، زمینه‌هایی بسیار متنوع و متفاوت برای تعلیم و تربیت پدید می‌آید که همچون مراحل قبل، نمی‌توان آنها را در یک دسته جای داد. به این ترتیب، با عنایت به این که ظرفیت ‌ها و قابلیت‌های متفاوت انسان‌ها، در این دوره بروز بیشتری می‌یابند و در نتیجه، تفکیک شاخه ‌ها و رشته‌های علمی و مهارتی، در این سنین اهمیت بیشتری پیدا می‌کند و با توجه به این که زمان بروز و ظهور این ظرفیت ‌ها ممکن است قدری متفاوت باشد.

از نظر گرایشی در این دوره تحول روحی از تشخص طلبی، استقلال خواهی و تردید در اعتماد به کسانی که مرجع فکری و عاطفی او بوده اند، تا احساس نیازهای متنوع فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی و نیز توسعه و تنوع خواسته‌ها، همراه با امکان انتخاب آگاهانه‌ی میان آنها و مقاومت روحی در برابر برخی خواسته ‌ها و ترک لذایذ رخ می‌دهد.

از جهت رفتاری، تغییر رفتار از تقلید از الگوهای اجتماعی، در خود فرو رفتن، بی‌حوصلگی، سرکشی و پرخاشگری تا انتخاب آگاهانه و امکان به کارگیری عزم و اراده‌ی قوی در نوجوان مشاهده می‌شود.

نوجوانان در این مرحله عمدتا با مسائل عاشقانه مواجه می‌شوند. شاید اولین عشق خود را نیز تجربه کنند! آن ‌ها سعی می‌کنند امتیازات جنسیتی دریافت کنند. نوجوانان مشتاقانه در پی این هستند که در مواجه با جنس مخالف قرار گیرند و یاد بگیرند که چگونه در لحظات رمانتیک باید رفتار کنند.

مهم‌ترین نکته در این دوره علاوه بر هویت، بلوغ است. میانگین بلوغ جنسی در کشور ما ممکن است پایین‌تر از این سن باشد اما در این شیوه نامه بیش از همه بلوغ رفتاری و روانی مدنظر بوده است که به صورت گزینشی در سنین قبل به آن پرداخته شده است. همچنین هویت در بخش‌های پیشین بسط داده و مفصلا بحث شده است.

 

منبع: تبیان

https://mimttc.ir/?p=290

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰

جشن روز مادر ویژه همکاران مدارس قرآنی امام حسن مجتبی(ع) و مبین

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دارالقرآن نور شمال فارس، جشن متفاوت میلاد حضرت زهرا سلام الله علیها و روز مادر، ویژه معلمان ادبستان قرآنی امام حسن مجتبی(علیه السلام) و ادبستان قرآنی مبین برگزار شد. و معلمان این مدارس با اهدای هدیه و دستبوسی از مادران، از مادران خود قدردانی کردند.

 

 

 

 



 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰

جشن روز مادر، کلاس چهارم و پنجم ادبستان قرآنی امام حسن مجتبی (ع) آباده + تصاویر

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دارالقرآن نور شمال فارس، جشن متفاوت میلاد حضرت زهرا سلام الله علیها و روز مادر، در ادبستان قرآنی امام حسن مجتبی(علیه السلام) دارالقرآن نور برگزار شد. در این جشن، دانش آموزان، با اهدای شاخه گل، هدیه، و دستبوسی از مادران خود، از مادران خود قدردانی کردند.

 

تصاویر جشن  دانش آموزان کلاس چهارم و پنجم  این مدرسه، را مشاهده نمائید.

 

 

 

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰

جشن روز مادر، کلاس اول ادبستان قرآنی مبین آباده+ تصاویر

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دارالقرآن نور شمال فارس، جشن میلاد حضرت زهرا سلام الله علیها و روز مادر، در کلاس اول ادبستان قرآنی مبین دارالقرآن نور برگزار شد. در این جشن، دانش آموزان، با اهدای شاخه گل، هدیه، و دستبوسی از مادران خود، از مادران خود قدردانی کردند.

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰

جشن روز مادر، کلاس اول ادبستان قرآنی امام حسن مجتبی(ع) آباده

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دارالقرآن نور شمال فارس، جشن میلاد حضرت زهرا سلام الله علیها و روز مادر، در کلاس اول ادبستان قرآنی امام حسن مجتبی (علیه السلام) دارالقرآن نور برگزار شد. در این جشن، دانش آموزان، با اهدای شاخه گل، هدیه، و دستبوسی از مادران خود، از مادران خود قدردانی کردند.
 


 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰

جشن روز مادر، کلاس ششم ادبستان قرآنی امام حسن مجتبی(ع) آباده

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دارالقرآن نور شمال فارس، جشن میلاد حضرت زهرا سلام الله علیها و روز مادر، در کلاس ششم، ادبستان قرآنی امام حسن مجتبی (علیه السلام) دارالقرآن نور برگزار شد. در این جشن، دانش آموزان، با اهدای شاخه گل، هدیه، و دستبوسی از مادران خود، از مادران خود قدردانی کردند.

 

 



 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰

جشن روز مادر، کلاس دوم ادبستان قرآنی مبین آباده

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دارالقرآن نور شمال فارس، جشن متفاوت میلاد حضرت زهرا سلام الله علیها و روز مادر، در ادبستان قرآنی مبین دارالقرآن نور برگزار شد. در این جشن، دانش آموزان، با اهدای شاخه گل، هدیه، و دستبوسی از مادران خود، از مادران خود قدردانی کردند.

 

تصاویر جشن دانش آموزان کلاس دوم این مدرسه، را مشاهده نمائید.

 

 

 

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰

جشن روز مادر، تسنیم دختران

برای نمایش مطلب باید رمز عبور را وارد کنید

جشن روز مادر، کلاس چهارم و پنجم ادبستان قرآنی مبین آباده

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دارالقرآن نور شمال فارس، جشن متفاوت میلاد حضرت زهرا سلام الله علیها و روز مادر، در ادبستان قرآنی مبین دارالقرآن نور برگزار شد. در این جشن، دانش آموزان، با اهدای شاخه گل، هدیه، و دستبوسی از مادران خود، از مادران خود قدردانی کردند.

 

تصاویر جشن دانش آموزان کلاس چهارم و پنجم این مدرسه، را مشاهده نمائید.

 

 


 

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰

جشن روز مادر، کلاس سوم ادبستان قرآنی امام حسن مجتبی(ع) آباده

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دارالقرآن نور شمال فارس، جشن متفاوت میلاد حضرت زهرا سلام الله علیها و روز مادر، در ادبستان قرآنی امام حسن مجتبی (علیه السلام) دارالقرآن نور برگزار شد. در این جشن، دانش آموزان، با اهدای شاخه گل، هدیه، و دستبوسی از مادران خود، از مادران خود قدردانی کردند.

 

تصاویر جشن دانش آموزان کلاس سوم این مدرسه، و نوجوانان طرح تسنیم، را مشاهده نمائید.

 

 



 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰

جشن ویژه روز مادر، کلاس دوم ادبستان قرآنی امام حسن مجتبی(ع) آباده

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دارالقرآن نور شمال فارس، جشن متفاوت میلاد حضرت زهرا سلام الله علیها و روز مادر، در ادبستان قرآنی امام حسن مجتبی (علیه السلام) دارالقرآن نور برگزار شد. در این جشن، دانش آموزان، با اهدای شاخه گل، هدیه، و دستبوسی از مادران خود، از مادران خود قدردانی کردند.

 

تصاویر جشن کلاس های دوم این مدرسه را مشاهده نمائید.

 

 

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰

فرزندان باهم برابرند !

 

برخلاف خواهر و برادرهای همیشه مهربان فیلم‌های تلویزیون، دنیای واقعی خواهر-برادری پر از چالش‌ها، دردسرها و تنش‌هایی است که اگر والدین مهارت و توانایی مدیریت آن‌ها را داشته باشند، دنیای شیرینی خواهد بود. حتماً با والدینی که از حسادت، تندخویی و لجبازی فرزندانشان نسبت به هم به ستوه آمده‌اند، مواجه شده‌اید. جالب است اگر بدانید که این گره‌های کور رابطه خواهر- برادری، با دستان والدین، بازشدنی است. تابه‌حال به این فکر کرده‌اید که والدین چقدر در ایجاد این تنش‌ها و ناسازگاری‌ها دخیل هستند؟

هرکدام از فرزندان ما با هر ویژگی شخصیتی، حق‌دارند میزان مساوی از توجه و محبت ما را داشته باشند. تولد فرزند جدید؛ علاقه‌ی تعصبی برخی خانواده‌ها به فرزند دختر یا پسر؛ علاقه به فرزندی که مهارت یا ویژگی خاصی ازجمله درس‌خوان‌تر بودن، دارد؛ خرابکاری‌ها و مشکل‌آفرینی‌های بچه‌ها و… مواردی هستند که موجب عطف بیشتر و ناعادلانه‌ی توجه ما به یکی از فرزندانمان می‌شود. حسد، بخل، تنفر، عدم حرف‌شنوی، گریز از خانه، ترس، عدم اعتماد به والدین، عدم اعتمادبه‌نفس و… از آثار جسمی و روحی عدم برقراری تساوی امکانات یا محبت ما میان فرزندانمان است. در مقاله پیش ‌رو مهارت‌هایی در جهت برقراری تساوی امکانات و توجهات میان فرزندانمان را بررسی خواهیم کرد:

 

1-نی‌نی جدید تو راهه!

(مهارت‌های موردنیاز جهت ایجاد توازن و عدالت رفتاری بعد از تولد فرزند جدید)

  • قبل از تولد فرزند جدید، با قصه، شعر، بازی و… زمینه‌های فکری و روانی پذیرش فرزند جدید را برای بچه‌های دیگر فراهم کنید.
  • قبل از تولد فرزند جدید، زمینه‌ای بچینید تا مسئولیت برخی کارهای فرزند بزرگ‌تر، ازجمله حمام رفتن(برای فرزندِ پسر)، غذا خوردن، لالایی و قصه‌های شبانه و… به پدرش منتقل شود؛ این کار موجب می‌شود، فرزند شما تصور نکند که بدون حامی شده و درنتیجه دچار ترس، اضطراب و تنش نمی‌شود.
  • برای ورود فرزند جدید کمتر سروصدا راه بیندازید؛ نیازی نیست برای تولد هر بچه‌ی جدید جشن بگیرید.
  • به مناسبت تولد نی‌نی جدید برای بقیه‌ی بچه‌ها هدیه بخرید و این روز را برای آن‌ها شیرین کنید.
  •  

2-دختر گلم، پسر قهرمانم!

  • یادمان باشد دنیای دختر زیبایمان، متفاوت از دنیای مردانه‌ی پسرکمان است؛ اما این به معنا مجوز فرق گذاشتن بین آن‌ها نیست.
  • باید بتوانیم میان متفاوت بودن و عادلانه بودن رفتارهایمان در نسبت با جنسیت فرزندمان تمایز قائل شده و توازن ایجاد کنیم.
  • گاهی لازم است موهای دخترکتان را ببافید و او را در آغوش بگیرید و بعد با پسر قهرمانتان کشتی بگیرید.
  • احتمالاً اگر برای دختر زیبایتان یک گل سر، عروسک یا دامن زیبا بخرید، لبریز از محبت شما می‌شود؛ اما پسرتان مدت‌ها است که به تنیس‌های فروشگاه سر خیابان فکر می‌کند و اگر برایش تهیه کنید؛ شیرینی محبت و توجه شما تا مدت‌ها زیر زبانش می‌ماند.
  • پسر نوجوانتان را کلاس ورزشی ثبت‌نام کنید؛ در امور خانه با او مشورت کنید و مسئولیت‌های مردانه به او بدهید؛ دخترتان را کلاس‌های هنری و کلاس‌های ورزشی متناسب با توانایی‌های او ثبت‌نام کنید و شخصیت زنانه به او بدهید؛ اما هیچ‌کدام را بر دیگری برتری ندهید؛ بلکه ظرافت‌ها و سیاست‌های رفتاری با دختر و پسرتان را بیاموزید.

3-فرزند باهوش من…!

  • تفاوت‌ها و توانایی‌های فرزندانتان را بر سر هم نکوبید. آن‌ها را باهم مقایسه نکنید؛ زمانی که دو نفر را مقایسه می‌کنید، ضعف یکی را کنار برتری دیگری قرار می‌دهید، به او ثابت می‌کنید که تو یک توانایی یا مهارت خاص را نداری و این در تضاد با فرایند رشد شخصیتی او است. (در هیچ شرایطی بچه‌های زیر هفت سال را باهم مقایسه نکنید.) با این کار حسادت، کینه‌توزی و درنهایت روحیه انتقام را در بچه‌ها ایجاد می‌کنید.
  • از بچه‌ها توقع بی‌جا و خارج از توانایی واقعی‌شان نداشته باشید.
  • بجای مقایسه، فرزند ضعیف‌تر را تشویق کنید؛ “آفرین دختر گلم، یه کم دیگه تلاش کنی، توی درس ریاضی نمرات بهتری میگیری.”

“پسرم، یه کم دیگه ورزش کنه، مثل برادرت قوی و پرزور میشه.”

و…

  • از فرزند نوجوانتان برای کمک به خواهر یا برادر ضعیف‌تر کمک بگیرید؛ هدیه در نظر بگیرید؛ تشویقش کنید و…
  • به‌طورکلی باید با همه‌ی بچه‌ها یکسان رفتار کنید و بچه‌ها اثری از ترجیح یکی بر دیگری را حس نکنند.

4-بازهم دسته‌گل به آب دادید!

  • باعقل و تدبیر، روح تعاون و گذشت را در بچه‌ها به وجود بیاورید و کاری کنید که فرزندان شما از روی میل و رغبت و بدون جنگ‌ودعوا، اجازه بدهند بقیه‌ی اعضای خانواده از وسایل شخصی آن‌ها استفاده کنند؛ برای مثال بازی‌هایی با این رویکرد حتماً داشته باشید.
  • اگر بچه‌ها مدام در حال جنگ‌ودعوا هستند، زمینه‌های تنش را بشناسید و قبل از وقوع، مدیریت کنید.

  • اگر بین بچه‌ها دعوا پیش آمد تا جایی که ممکن است (تا زمانی که به خودش، اطرافیان و اشیای دور و برش آسیب نزده) در دعوا مداخله نکنید؛ اجازه بدهید کمی حل مشکل، یاد بگیرند. در دعواها طرف شخص خاصی را نگیرید. اگر نیاز بود به دعوای آن‌ها ورود پیدا کنید، بجای قضاوت، فضای دعوا را از بین ببرید و حواس‌پرتی ایجاد کنید؛ لازم نیست به یکی از بچه‌ها یاد بدهید که او هم برادرش را کتک بزند تا حقش را بگیرد. هیچ‌وقت حسی را در خانه ایجاد نکنید که یکی از بچه‌ها تصور کند در حاشیه‌ی امنی است که مورد عتاب شما قرار نمی‌گیرد و همیشه باید بقیه بچه‌ها از شما بترسند.
  • حتماً برنامه‌ای برای بازی‌های دسته‌جمعی در خانه داشته باشید؛ با این کار روابط بچه‌ها را اصلاح کنید؛ محبتشان را نسبت به هم جلب کنید و کمک کنید، انرژی‌شان خالی شود.

نکته آخر اینکه ما به عنوان پدر و مادر، باید جنگ و جدال را از خانه و روابط زناشویی خویش حذف کنیم تا بچه‌ها نیز در روابط با یکدیگر فضای دعوا و درگیری نداشته باشند. همچنین اگر علاقه دارید فرزندانتان باهم رفیق باشند و کمتر نزاع کنند و سروصدا راه بیندازند، از علل و اسباب حسادت‌ها جلوگیری کنید؛ همه‌ی آن‌ها را با یک‌چشم ببینید و با آن‌ها عادلانه رفتار کنید.

 

الناز قاسمی

کتاب اصول و مهارت‌های تربیت کودک 2 تا 7 سال | تبیان

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰